At Home With: Sonia Mocholi Of Valencia Montessori School

Sonia wears Sunad at Valencia Montessori School

Sonia wears the Eulalia Black top.

Sonia Mocholi is the founder and principal at Valencia Montessori School. We catch up with her as she guides us through the school grounds and classes. Photographed by Bacon Studio.

What made you fall in love with the Montessori method and want to start the school?

To this day, 10 years after I funded Valencia Montessori School - self financed, with six really passionate colleagues and with no idea of what was going to happen  - I still believe that what motivated me to create the school was how much I believed that a school like this had to exist. It had to be possible to create a learning environment that was respectful of every kid’s rhythm. 

I understand there’s a lot of responsibility in education and I’m very aware of the impact each decision we make can have. I find that the Montessori method brings together everything that I believe is necessary to live in harmony with oneself, others and the environment.

I believe in the authenticity of the human being as a unique self and how respectful we have to be of the way in which each person learns, connects and starts living; of the need to cement since early childhood certain life values as liberty, independence, respect, listening, words, curiosity… and so many others. 

Without emotional well-being there’s no room for growth in its most complete meaning. 

Day after day in this project I’m actively choosing to believe that a world that is more conscious and aware is possible, that all of us as a whole have the knowledge, will and magic to co-create the world we wish we had. 

¿Qué fue lo que te enamoró del método Montessori para querer fundar el colegio?

Después de 10 años desde que fundé Valencia Montessori School autofinanciada, con un equipo de 6 apasionados, y con un gran desconocimiento de todo lo que llegaría, sigo pensando que lo que me impulsó a hacerlo fue mi convicción a que esta escuela debía de existir. Era posible crear un entorno de aprendizaje para la vida que respetara el ritmo de cada niñ@ y cobrara importancia en la primera infancia.

Entiendo la educación con una gran responsabilidad y soy consciente del impacto que puede tener cada decisión que tomamos. Para mi, Montessori reúne todo lo que considero es la base para vivir en armonía con uno mismo, con los demás y con su entorno.

Creo en la autenticidad del ser humano como ser único y en el respeto que debemos tener a la manera en la que cada uno aprende, conecta y despierta ante la vida. La necesidad de anclar desde la infancia valores que son los verdaderos timones vitales como la libertad, autonomía, respeto, la escucha, la palabra, el sentido crítico, la curiosidad…y un sinfín de valores.

Sin el bienestar emocional no es posible el crecimiento en su sentido más completo. 

Cada día inmersa en este proyecto estoy eligiendo activamente creer que un mundo más consciente es posible, que todos nosotros como comunidad tenemos el conocimiento, voluntad y magia para co-crear el mundo que deseamos existiera.

Sonia Mocholi at Valencia Montessori School wearing SunadSonia wears the Luisa Aire top and Pepa Blue trousers.

The three pillars of the school’s philosophy are: Montessori education, sustainable food and environmental education. Could you summarise what Montessori education is? What are the differences with other methods?

Montessori education is a complete answer to human needs in their different developmental stages. It always prioritises the kids and that’s why the decisions, materials used and the space is prepared to attend to their physical, intelectual and emotional requirements.

One of the fundamentals aside from the environment, is using observation as a guiding tool for each child; paying attention to their most delicate stages and their absorbent mind and the use of Montessori materials, where the adult prepares the role of guide.

 

Los tres pilares del colegio son, la educación Montessori, la alimentación sostenible y la educación ambiental. ¿Nos haces un resumen de los principios de la educación Montessori? ¿En qué se diferencia de otros tipos de enseñanza?

La educación Montessori es una respuesta integral y continua a las exigencias vitales del ser humano total, adaptada a cada etapa de desarrollo. La educación Montessori pone en el centro al niño/a siempre y es por ello que las decisiones, los materiales con los que se trabajan, el propio ambiente está preparado para atender las necesidades físicas, intelectuales y emocionales de los niños/as

Uno de los principios fundamentales además de la preparación del ambiente, la observación como herramienta para guiar a cada niño/a, la atención a los períodos sensibles y mente absorbente del niño/a y el uso de los materiales Montessori, es el rol del adulto y su preparación como guía que acompaña.

 

We love that you practice Slow Food at the VMS, how do you include the children in this process and what are the advantages?

We don’t only practice and are aligned with the Slow Food movement at the school, but we were the first school in Spain to have a Km0 chef in-house. The kids are actively involved from the early stages of their education with what they eat. We start with the environmental work connecting the orchard with the kitchen, different projects on nutritional education, the relationship with our suppliers and the menus that are prepared in the school, this is what allows us to remain coherent with the Slow Food movement. 

Nos encanta que en VMS practiquéis el Slow Food, ¿cómo están involucrados los niños en este proceso y qué ventajas tiene?

Desde la escuela, no solamente practicamos y estamos en línea de el movimiento de Slow Food, sino que somos la primera escuela en España con chef Km0. Los niños desde etapas muy tempranas están involucrados activamente con lo que comen, desde el trabajo ambiental conectando el huerto con la cocina, los proyectos que desarrollamos de educación alimentaria, la relación con nuestros proveedores y los propios menús que se llevan a cabo en la escuela permiten mantenernos fieles al movimiento Slowfood.

Sonia Mocholi at Valencia Montessori School wearing SunadSonia in the Rosario Teja dress.

At Sunad we believe that an environmental education is key to the planet’s future and is also one of our core philosophies as a brand. We focus it towards conscious consumption of natural products and local production. In your case, considering you’re at the start of the educational life of a child, what are the first steps? 

VMS started in 2012 introducing environmental education in the syllabus from 18 months onwards. Construction at the school was done following bio-construction criteria. As part of the project we did with ADEAC Association, we were considered an Ecoschool in 2020, our school underwent internal and external audits with the goal of raising awareness and giving voice to our responsibility with the environment as well as realising the impact each of our actions can have. We can chose to be an agent of change on a daily basis. This lifestyle and view of life can only happen thanks to the families, alumni, staff at VMS, friends and collaborators that are always promoting a responsible and active environment. Our commitment with the environment as one of our core values has allowed us to create projects where we collaborate as a partner school within the Unesco network of schools. We represent Spain in the international association Bye Bye Plastic; we’re the first center with a Km0 chef and thus, we stand by being a Slow Food school with all the nutrition values and standards it implies. VMS runs on renewable energy from Som Energia and we’re a plastic-free school. 

The first step is respect. Respect towards oneself, towards others and towards your surroundings. It’s a fundamental value that we teach all throughout the school. From the moment you walk through the door you can understand the way in which we work, we guide the kids, the way in which we communicate with the families as well as the way in which we take care of our environment. This is the key to a healthy relationship with others, with yourself and with the environment. Respect is built from honesty, tolerance and self discipline. 

Para Sunad la educación ambiental es clave para el futuro del planeta y también es uno de nuestros pilares como marca. En Sunad lo enfocamos hacia un consumo sostenible de productos naturales y producción local. Vosotros que estáis en el principio de la educación de un niño, ¿cuales son los primeros pasos?

VMS comenzó en 2012 introduciendo en su currículo la educación ambiental a partir de los 18 meses. Las obras en la escuela se realizaron desde criterios de bio-construcción. Como parte del proyecto que llevamos a cabo con la Asociación ADEAC nombrados Ecoescuela en 2020, nuestra escuela con auditorias internas y externas trabaja con el objetivo de concienciar y dar voz a nuestra responsabilidad con el medio ambiente y cómo cada una de nuestras acciones tienen un impacto u otro en nuestro entorno. Podemos elegir cada día ser agentes de cambio. Esta visión se alimenta gracias a la participación de familias, alumnos/as, equipo de VMS, amigos y colaboradores que ayudan a promover un entorno responsable y activo. La continuidad y consistencia del medio ambiente como uno de los tres pilares fundamentales de nuestra escuela, nos ha permitido llegar a crear proyectos donde colaboramos como escuela asociada a la red de escuelas Unesco, abanderamos en España la Asociación Internacional Bye Bye Plastic, somos el primer Centro con chef Km0 y por tanto trabajamos la alimentación con todos los valores que implica ser una escuela Slowfood. En VMS trabajamos con energías renovables como Som Energia y no utilizamos plástico en la escuela.

El primer paso es el respeto. El respeto hacia uno mismo, hacia el otro y hacia el entorno donde se habita. Es un valor fundamental que se transmite de manera transversal en la escuela. Nuestra manera de trabajar y acompañar a los niños/as, de comunicarnos con las familias y de cuidar nuestro entorno se refleja desde el momento que entras en la escuela. Es la base que sustenta las relaciones entre las personas, la relación con uno mismo y con lo que le rodea. El respeto se trabaja desde la honestidad, tolerancia y la disciplina interna.

Sonia Mocholi wears Sunad at Valencia Montessori SchoolSonia in the Eulalia Black top and Pepa Black trousers.

What do you value most in a garment?

Its sensitivity, its history, the honesty of the textiles it’s made from; the lines and production process. Who is behind this incredible world and the human communication and transparency of the brands that stand behind it.

 

¿Que es lo que más valoras en una prenda?

La sensibilidad, la historia que nos cuenta, la honestidad de sus tejidos, sus líneas y sus procesos de fabricación, quién hay detrás de este increíble mundo y la comunicación humana y transparente de la marcas que le dan nombre.